Alla inlägg den 5 januari 2011

Av ihuvudetpakupan - 5 januari 2011 17:35

Såg idag att aftonbladets Kropp&Hälsa har lagt upp en meny för en hel vecka, från frukost till middag. Detta gillar jag. Har man lite svårt att komma igång med maten så är dessa scheman väldigt motiverande när man ligger i startgroparna till att göra en förändring.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article6360708.ab


För mig går kosten fortfarande bra, trots att jag är sjuk. Jag har slarvat med en pepparkaka, men igår när jag mådde som sämst och hade fruktansvärt ont i huvudet så tog jag en mest bara för att jag tyckte så synd om mig själv. Annars har jag hållit mig till planen. Nu är det ju bara 3:e dagen, men ialf.....varje dag är viktig, även om man är sjuk.


Så som det känns idag så tror jag att jag kan komma igång med träningen på fredag. Så då blir det mjukstart med promenad för att sedan på måndag köra igång på riktigt.


Sedan måste jag bara ta upp detta ang. viktminskning. För att gå ner i vikt krävs rätt kost och träning. Med träning menar jag konditionsträning och styrketräning. Om man bestämmer sig för att gå ner i vikt genom att sluta äta tror kroppen att det är dåliga tider och för att få den tillräckliga energin i kroppen tas det av musklerna och man får en högre kroppsfett. Alltså kan man inte bara sluta äta och tro att man kommer att bli hälsosam. Rör på er, vardagsmotionen är mycket viktig sedan lägg till en promenad om dagen. Börja med en 30 min extra rask promenad varje dag och ta in två omgångar vid middagen. Redan där kommer ni att märka skillnad.


"Om man styrketränar går man ju upp i vikt" Ja, muskler väger mer än fett. Jag väger hellre 65,4kg muskler än 65,4kg fett. Stirra inte blind på vågen, den ger en bra fingervisning om hur man ligger till, men man ska inte lägga hela sin diet/träning endast efter vikten. Mät allt!!! Vill ni seriöst komma igång gå till läkaren och berätta vad ni vill med er träning. Be att få genomgå en hälsoundersökning och ni vill veta vad som är vad i vikten. Hur mycket procent är fett?? 

Är man däremot överviktig eller kraftigt överviktigt är vågen den bästa vännen i början. Motivationen hålls uppe när man ser hur kilona rasar av en.


Ja det var lite idag. Jag ska fortsätta att kurera mig och hoppas på att få dra igång med träningen till veckan. 


Cya

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards